Тиждень математики та інформатики

ЩО? ДЕ? КОЛИ?

(інтелектуальна гра для учнів 9-11 класів)

                        
 

Мета: розширити знання учнів, розвивати пізнавальний інтерес, інтелект, виховувати прагнення до безперервного вдосконалення своїх знань; формувати дружні, товариські відносини, уміння працювати командою; показати необхідність знань з математики в інших науках.

Обладнання: круг, розбитий на сектори; дзиґа; конверти з вказівкою номера сектора; магнітофон; мелодія до гри; однохвилинний пісочний годинник.

Сценарійгри.

Ведучий:

Есть у меня шестерка слуг,

Проворных, удалых.

И все, что вижу я вокруг,

Все знаю я от них.

Они по знаку моему

Являются в нужде.

Зовут их: Как? И почему?

Кто? Что? Когда? Где?

Р.Кіплінг

Запрошую гравців зайняти свої місця.

(Ведучий представляє гравців, якісі дають за стіл по-одному.)

Правила гри:

1.Гра складається з 11раундів.

2.У кожному раунді знавцям пропонується питання із  сектора, що випав на ігровому столі.

3.Після обдумування (1 хв.) капітан називає гравця, який даватиме відповідь. 3.Якщо команда відповідає відразу, то одна хвилина залишається в запасі, і команда може узяти її додатково в будь-якому раунді.

4.Якщо команда дає правильну відповідь, то їй зараховують одне очко плюс приз з даного сектора. У випадкунеправильної відповіді на питання в гріможуть взяти участь глядачі.

Сектор № 1З давніхчасів людям доводилося працювати з інформацією різними засобами, для того, щоб залишити її на папері. Якщо розташувати ці засоби в зворотному порядку їх появи, то можна вибудувати таку послідовність: фломастер, кулькова ручка, графітний олівець, гусяче перо і… Вам потрібно продовжити цей .

( дерев’яна палка, каміння)

Сектор № 2.Шановні знавці! Одного разу в магазині хлопчик купив 6 ручок, декілька зошитів по 30 копійок і 3 олівці. Продавець виписав чек на 2 грн. 20 коп.

-Ви помилилися, – сказав йому хлопчик, як тільки поглянув на чек. Продавецьздивувався, що хлопчик, не підрахувавши грошей, помітив помилку. Перевірка показала, що хлопчик мав рацію. Увага, питання: скажіть, як хлопчик здогадався?

Відповідь: [Сума повинна бути кратна 3].

Сектор № 3.Увага! Чорний ящик!

Арабське прислівя говорить: Все на світі боїться часу…а чого за цим прислівям боїться  час знаходиться у чорному ящику.

(Все на світібоїться часу, час боїться пірамід!)

Цікавинка

Єгипет називають країною пірамід. Та не кожному відомо, що в Європі теж є три піраміди, дві з них – ніби копії африканських, а третя начебто перенесена з мексиканських просторів. Із трьох одна знаходиться в Римі, а дві – на Полтавщині.
У селі Березова Рудка Пирятинського району на Полтавщині біля сільського магазину стоїть дев’ятиметрова піраміда, ніби усипальниця фараонів, тільки в мініатюрі. Історія піраміди ака: син поміщиків Закревських, котрі мешкали у Березовій Рудці, зять тодішнього прем’єра Петра Столипіна, Гнат, був послом Росії в Єгипті. Саме там він вперше побачивз намениті піраміди і став жертвою єгиптоманії, що охопила мало не всю Європу після побудови Суецького каналу.
Завдяки Гнату Закревському піраміда появилась і на Полтавщині. Вона являла собою пірамідальну каплицю, всередині якої знаходився хрестоподібний склеп з чотирма нішами, у двох з них знаходилися тіла померлих батьків Гната. До речі, для спорудження піраміди використовували матеріали привезені з Африки,витримували всі вимоги стосовно розміщення піраміди відносно частин світу. Біля входу було встановлено статую богині Ізіди, створену приблизно в другому тисячолітті до нашої ери. Всередині піраміди був вівтар з пам’ятним хрестом у центрі, стіни з одного боку розписані письменами зі святого письма, з другого – єгипетськими фресками.

 

Інша полтавська піраміда – в селі Комендантівка Кобеляцького району. Споруджена вона значно раніше, ніж березоворудська, за мотивами усипальниць племені майя. Ідея будівництва її належала Олександру Білевичу, чий дворянський родовий маєток знаходився у Комендантівці. Це була відома особистість – служив офіцером у російському морському флоті, брав участь у російсько-турецькійвійні, воював на Балканах. Коли в 60-х роках XIX століття перебував у Єгипті у складі обмеженого контингенту російських військ, там захопився пірамідами.

У 1864 році передчасно померла дружина Софія, і Олександр на її честь вирішив спорудити Софіївську церкву у вигляді трьохярусно піраміди. У  першому ярусі, де були іконостас і вівтар, проводили богослужіння. П’ятнадцятиметрову споруду (найвищу серед трьох європейських пірамід) увінчував хрест.

 

Сектор № 4. Бліц. Шановні знавці! Вам пропонується відповісти на 3 питання (по 20 секунд на обдумування кожного). Уразі правильної відповіді на всі три питання вам зараховується очко.

Питання 1. Шановні знавці!

1.Яке слово зайве в наступному переліку: швидкість, час, шлях, площа, метр, секунда?

Відповідь: [Площа].

Питання 2. . Скільки землі в ямі, глибинаякої 2 м, ширина – 2м, довжина – 2 м? [Ніскільки, в ямі немає землі].

Питання 3. Шановні знавці! Всі знають, що два в квадраті – чотири, три в квадраті — дев’ять. А чомурі вний кут в квадраті? Відповідь: [90°]

Сектор № 5.Шановні знавці! Вороні, масаякої 1 кг, Бог послав шматочок смачного сиру. Ворона сидить на гілці. Гілка дерева під вагою ворони і сиру зігнулася. Сила пружності, з якою гілка, що зігнулася, діє знизу на ворону з сиром, дорівнює 10,8 Н. Чи зможе лисиця, що облизується знизу і володіє знаннями з фізики і математики, обчислити масу божественно смачного сиру? І якщо так, то яка вага сиру?

Відповідь: [Зможе. Сила пружностігілкирівнавазі ворони з сиром. Маса ворони 1 кг, отже, її вага 9,8 Н. А знизудіє 10,8 Н. Не вистачає 1 Н. Це і буде вага сиру. Бог послав шматочок сиру масса якого приблизно 102 грама].

Сектор № 6.

Римський письменник Луцій Апулей писав: «Фалес Мілетський – один з тих знаменитих семи мудреців і, безсумнівно, найбільший серед них…». Фалесу приписують наступне висловлювання:

Найбільше – простір, бо воно охоплює все;

Швидше всього – думка, бо вона обганяє все;

Мудріше усього – …

Шановні знавці, що, на думку Фалеса, мудрішими?

(відповідь: час, бо він розкриває все)

 

Сектор № 7Супер-бліц.

Шановні знавці! Я хотіла б дізнатись, хто із вас продовжує гру в цьому раунді? Я прошу залишити мене наодинці з цим гравцем.

1.Хто автор теореми уякій мова йде про штани?

Піфагор

2.Яку дію треба виконати, щоб із 6 отримати 9?

Перевернути

3.Що з’явилось периш, цифра чи число?

Цифра(з цифр складають числа)

 

Сектор № 8.Увага! Чорний ящик!

У чорному ящику лежить предмет побутової техніки, в якому використовується технічний пристрій, винайдений Архімедом, яке як пише історик Діодор, «внаслідок своєї форми носить назву равлик». А ось що писав римський архітектор I ст. до н. е. Вітрувій: “…утворюються кишені, які заповнюються водою. Оскільки ці кишені при обертанні «равлики» як би біжать вгору, то і захоплена ними вода піднімається, поки не виплеснеться». Назвіть цей предмет.

(відповідь: м’ясорубка, а пристрій в ній – гвинт.)

Сектор № 9.

Як з точки зору фізики можна назвати Івана Сусаніна? (Напівпровідник )

Сектор № 10.Назва якоїсь відомої комп’ютерної фірми може бути перекладено з англійської мови на російську як «Мелкомягкая»? Відповідь. Microsoft.

Сектор № 11Увага! Чорний ящик!

 

Назвіть пристрій для вимірювання цієї фізичної величини

(Амперметр)

Ведучий.

Отже, після закінчення 11 раундів, рахунок гри …. Я вітаю команду знавців з перемогою (або закінченням гри).

І всім хочу нагадати, що

Продолжается век.

И другой приближается век.

По кремнистым ступеням

Взбираясь к опасным вершинам,

Никогда, никогда, никогда

Не отдаст человек

Своего превосходства

Умнейшим машинам.

П. Антокольский.

На цьому я хочу завершити зустріч в Клубі знавців. Спасибі всім! До нових зустрічей!